Motivation Quotation......

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Ia beri kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itupun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.............................................

Monday, October 24, 2011

S.A.B.A.R

Sabar Mencerminkan Keimanan



Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Allah berfirman dalam hadis kudsi yang bermaksud, “Tiada balasan bagi seseorang hamba-Ku yang telah Aku ambil kembali kekasihnya, kemudian orang itu mengharapkan pahala daripada-Ku melainkan orang itu akan mendapat balasan syurga.”

(Riwayat Bukhari)



Huraian



1. Sabar ialah mengawal diri daripada kegelisahan dan menerima segala dugaan, rintangan dan segala suruhan Allah dengan hati yang tenang iaitu tidak merasa jemu dan berputus asa dalam menghadapi kesulitan hidup.



2. Kita hendaklah bersabar ketika menghadapi kematian ahli keluarga kerana semua makhluk adalah menjadi milik Allah. Malah kita dinasihatkan untuk berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” (Maksud al-Baqarah :156)



3. Sentiasa sabar menghadapi bala dan kesusahan kerana ganjarannya ialah dihapuskan dosa-dosanya dan dimasukkan ke dalam syurga.



4. Sesungguhnya setiap mukmin yang beriman kepada Allah, keimanannya akan diuji dan sekiranya berjaya menghadapi dugaan tersebut ia akan mendapat balasan yang besar di dunia dan akhirat iaitu balasan bagi seseorang yang bersifat sabar dalam menghadapi bala ketika di dunia.



5. Setiap ujian yang diturunkan oleh Allah mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Oleh itu untuk menjadi hamba Allah yang dikasihi, hendaklah kita bersedia menghadapi setiap ujian yang menimpa dengan penuh kesabaran, sebaliknya bagi seseorang yang tidak reda menerima ujian Allah, maka ia akan menjadi hamba yang dibenci serta jauh daripada rahmat Allah.

sumber: Tazkirah Minggu Ini (T.M.I) oleh Pusat Islam UUM

No comments: