Motivation Quotation......

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Ia beri kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itupun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.............................................

Tuesday, March 15, 2011

cuti tanpa gaji......

setiap kelakuan mahupun keputusan yang dipilih bagi setiap insan semestinya ada justifikasi yang tersendiri..... ianya ada kaitan dengan atitud seseorang,persekitaran yang menyokong mahupun yang menidak bolehkan kita berkelakuan yang dikehendaki ataupun norma2 masyarakat(yang ketiga itulah adakalanya kita terpaksa 'melawan arus' norma masyrakat kita seadanya.....~adaptasi daripada teori tingkah laku atau dalam terma inggerisnya adalah theory of planned behaviour)

contohnya untuk dalam situasi aku kini,bukan mudah untuk aku membuat keputusan yang dipilih ALHAMDULILLAH SYUKUR SANGAT2 pengajian ku tamat sebelum cukup tempoh 3 thn 6 bulan-SYUKUR SANGAT KE HADARAT ILAHI WALAUPAUN SEHINGGA KE SAAT INI, AKU TIDAK PERCAYA DENGAN APA YANG AKU KECAPI DAN IANYA SANGAT 'MIRACLE'!!!!!!!!!!!!, NAMUN suami ku masih dalam menyiapkan penulisan thesisnya tahap terakhir(status terkini setakat semalam- beliau perlu menambah '2 chapters' selepas menunjukkan thesis nya kepada penyelia phdnya, aku yang amat kasihan untuk beliau,ya,'2 chapters',nampak sedikit,tapi besar impaknya untuk suami ku...aku berdoa moga Allah permudahkan urusan beliau dan berikan ilham untuk beliau dan berjaya dalam viva sebelum menjelangnya 30 Jun nanti)......ramai yang menyarankan kepadaku supaya ambil cuti tanpa gaji untuk menunggu suami supaya kami dapat pulang bersama2 dengan status kedua2nya tamat pengajian...namun tidak semudah itu pilihan yang perlu aku buat.....banyak perkara yang perlu aku pertimbangkan....dan bukan semudah ABC untuk memohon cuti tanpa gaji...melafazkan memang mudah tapi melaksanakan tidak semudah yang disangka......kerana itulah aku TERpaksa memilih pulang terlebih dahulu bersama anak-anak dan melapor diri kerja kerana aku dan suami yakin itulah yang terbaik untuk kami sekeluarga......coretan ini ditulis supaya tidak lagi ada orang bertanya kepadaku...'kenapa tak ambil cuti tanpa gaji??'sekali lagi aku katakan..ia tidak semudah yang dinyatakan....aku juga ada tanggungjawab terhadap emak di kampung....dan sebenarnya BUKAN MUDAH menguruskan anak2 dengan bekerja tanpa suami di sisi..tapi itulah hakikat yang harus kuterima.....demi kebahagiaan kami bersama......moga2 emak ku yang ada bersama ku nanti dapat menyokong aku dalam mengharungi hidup tanpa suami buat sementara waktu dalam tempoh terdekat ini............amin....................

"bukan mudah

1 comment:

Pena QS said...

Tahniah Dr,kejayaan dtg dgn pengorbanan.semoga sy bole berjaya spt Dr jua......

Tertarik utk mengetahui kisah kerjayaan Dr sehingga Phd di usia muda